Lins sukkerfrie røretøy - jordbær/mynte/pepper - Kjempegodt!


Jeg er ikke ei jente som improviserer på kjøkkenet. Her må oppskriften følges til minste detalj. Ikke noe dæsj av den og litt av den. Dette er desverre basert på lang erfaring og mye feiling. Hver gang jeg tør prøve, blir det bare tull.

Men i går, for første gang har jeg faktisk lykkes.

Jeg forsøker stadig å kontrollere vekten og har lenge lett etter noe å ha på knekkebrødet som avlastning for makrell i tomat. Altså noe sunt og godt til frokost.

Da jeg var på helseskosten sist spurte jeg om de visste om noen gode oppskrifter på stevia syltetøy, og det hadde de faktisk. De tipset om fortykningsmiddelet Johannesbrødkjernemel. Den oppskriften innehold dog bare jordbær og jeg liker best litt mer smak.
Jeg hadde tidligere hørt om ei fransk kokke Christine Ferber (damen bak den populære sylteboken “Mes Confitures”) som ofte blander pepper og mynte sammen med jordbær. Jeg har funnet hennes oppskrift som selvsagt er fullt av sukker.
Jamie Oliver har alltid vaniljefrø fra vaniljestang i sine syltetøy, så jeg freestylet sammen en slags mix av dem alle. Så etter et par timers googling og et par turer i kjøkkenhagen har jeg endt opp med et knakende godt syltetøy. Foreløpig bare testet ut på undertegnede og patriarken og for en gang skyld er vi helt enige.
Dette var veldig friskt og supergodt!  ;)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lins sukkerfrie røretøy! 
500g jordbær vasket og renset
10 medium størrelse blader mynte
10 knuste pepperkorn
Frø fra 1/2 vaniljestang
1 1/2 ts stevia pulver (jeg bruker NuStevia kjøpt på iHerb, andre merker fåes på vanlig helsekost)
1/2 ts Johannesbrødkjernemel (om du vil ha det litt tykkere (helsekostbutikker))

Kjør alle ingrediensene i en blender eller kjøkkenmaskin / Matsentrifuge.
Det blir fort flytende så puls kort og forsiktig til alt er blandet, men det fortsatt er litt biter igjen. Om du liker store biter kan du hakke jordbærene og røre det andre inn med en sleiv.

Dette tøyet er ikke kokt og inneholder ikke sitron. Derfor har det redusert holdbarhet. 4-6 dager i kjøleskap og 6 måneder i fryseren.
Bruk bokser som tåler frysing så har du alltid ferskt syltetøy!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om du lager dette eller har andre sukkerfrie forslag, er jeg virkelig glad for kommentarer!
Ha fortsatt god sommer og god sylting!

Kommentarer

Lin sa…
Takk Elin. Jeg er med!