Jeg vil reise til Eden...

Vinter ute.... Italia sommer inne!
Siden de bygget The Eden Project i Cornwall, UK har jeg fulgt med på avstand og hatt groende lyst til å reise og se det.

Det er altså to stooore drivhus/biomer som er bygget av doble lag plast (materialet EFTE-folie) som inneholder luft og dermed er med på å holde seg selv oppe. Det er ikke noe pillarer eller stillaser innvendig som holder det hele oppe. Dette gjør det utrolig spennende arkitektmessig, men gjør også at man føler at man er ute selv om man er inne. Man kan se langt uten at blikket blir forstyrret av menneskelagede hindringer.

Den største biomen (240m x 110m) inneholder en regnskog.
Det er middelhavshager, tulipanenger, kjøkkenhager, urtehager og skoger både utendørs og innendørs. Et av hovedmålene er utdanning, så det er mye skilter og praktiske oppgaver tilgjengelig.
Det kostet bare 1,1 milliard NOK å bygge...

Det er et mål for meg å besøke Eden i løpet av i år eller neste år.

Eden nåes lett (4 timer) fra London (Paddington station) med tog til St. Austell (nærmeste by) og direkte buss derfra til Eden. Ikke noe for en dagstur kanskje, men det er jo så vakkert i Cornwall, og vel verdt en rundtur med overnatting på Bed & Breakfasts.





Field of Light. En installasjon laget av lysdesigneren Bruce Munro.

Kommentarer

Snuffeldyret sa…
Jeg er klar! For en tur det ville blitt!
Lin sa…
Vi hadde trengt en uke minst! ;)
Stein sa…
Godt nytt år Lin!
Eden prosjektet har også fascinert meg i lang tid! Drømmer også om å dra dit og se det en dag, men jeg har forstått en bør være tidlig på plass om morgenen. Både fordi det er veldig populært, altså mange som vil inn, men også fordi det er så mye å se!
Takk for fint innlegg, Linn :-)
Stein
Anonym sa…
Hei.
Jeg var i Eden i 2005, og vil absolutt anbefale en tur dit. Enkelt å parkere, med shuttlebuss fra parkering og frem til parken (kan jo gå også da). Spennende både utendørs og innendørs. Vi var der på sommeren, en solrik og meget varm dag. Det er IKKE å anbefale ettersom det er bygget i et gammelt stenbrudd (eller kalk eller noe)og blir sinnsykt varmt uten et vindpust. Jeg var gravid da, og trudde jeg skulle daue, både utendørs og i "regnskogen". Det kjentes kjølig og deilig da vi gikk inn i kuppelen med ørken og middelhavsklima ettersom det var tørr luft der. Jeg ble litt skuffet over utvalget i butikken der (men det kan jo være forbedret nå), da jeg håpet på spennende og eksotiske frø. Men bøker hadde de stort utvalg av.
MVH
Elisabeth