Min vakre Daphne blomstrer nå!!!!



Jeg er helt betatt av Daphner. Det begynte en januarmorgen i Wisley Gardens i England. En duft traff neseborene og fraktet meg hodestups 30 meter avgårde og ned i en liten ubetydelig busk spettet med små rosa trompetformede blomster. Jeg noterte navnet (Daphne odora) med stor interesse og har siden den dagen for snart 10 år siden lett og lett etter en plante til min hage. 

Etter en masse research og frem og tilbake har jeg nå et praktfullt eksemplar av en langt mer herdig leeenge blomstrende Daphne som lyder navnet Daphne x transatlantica Eternal Fragrance (´Blafra`). Hun er en krysning mellom D. caucasica og D sericea. 
Hun er fullt herdig (i motsetning til D. odora) og blomstrer fra april til oktober (i motsetning til D. odora). 
Duften er heeeelt magisk. Den er som en sjasmin, men litt friskere, litt mer vår eller eple eller gress på en måte. 
Du finner meg stadig liggende i beddet med nesen begravet i blomstene og med en Iberia på støvlen. 

De liker ikke å flyttes så litt trist at jeg har satt henne ved siden av et hav med Lavendel som overdøver henne både i vekst og duft siden de er mange og hun er 1. Jeg skal holde dem i strikt kontroll så hun får næring og lys!

Hun vokser veeeldig sakte og er derfor dyr i innkjøp. Et lite eksemplar ligger ofte på 300-400,-
Du får ikke kjøpt henne her til lands og må derfor skaffe henne med sunnhetssertifikat. 
Foreløpig!!! Jeg synes noen bør ta henne inn. Kanskje noen av de som selger på Ramme? 

Jeg vil veldig gjerne ha flere Daphner så om du ser noen til salgs i Norge, så please tips meg! I can feel a samlemani coming on! ;)

Jeg kjøpte min i våres og satte henne ned umiddelbart etter ankomst, og passet på å gi henne en god dose mycorrhizae sopp og det beste jorden jeg fikk tak i. Hun sturet de første ukene, nesten litt grått skjær på bladene, men så plutselig i slutten av juni skjøt hun fart. Små nye skudd på alle 5 små grenene også plutselig nå så har jeg fått blomster og knopper på alle 5. *stolt* 

Hun foretrekker visst å få løvkompost som et tynt lag, så jeg tenkte å kanskje rote litt å se om sekkene mine med løvkompost er ferdig nok til å drysse på. Lage en koselig vinterseng til henne. :) 



Kommentarer

Ranten sa…
Ja du kan kunsten å friste :) Den som ikke fikk lyst på denne skjønnheten nå altså :)
Sunniva sa…
Den ser bare helt nydelig ut, og spesielt at den dufter sånn :-)