Marsipan

Jeg lager en veldig enkel, men også veldig god marsipan. Grunnen til at den blir så god er ikke hva jeg har i, men heller hva jeg ikke har i. ESSENS. Ikke noe godt med mandelessens!! Foruten at disse smaker veldig godt, så kan man også høste mye ros med dem. Jeg tror dette er den "retten" jeg lager, som jeg får mest skryt for. Oppskriften har jeg fått av mamman min!

Oppskrift:
500 g mandler
500 g melis
1-2 eggehvitter
Kanskje litt vann

Skolding av mandler:
Minst 3-4 dager før du skal trille ut marsipanen skal mandlene skoldes. Noen selger ferdig skoldede mandler, men det er ofte dyyyrt! Derfor skolder jeg selv.
Kok opp en stor kjele med vann. Når vannet har nådd kokepunktet, trekker du kjelen vekk fra platen og heller alle mandlene oppi. La de ligge i vannet i ca 5 minutter. Ta opp en mandel og kjenn at det er lett å klemme ut mandelen. Om ikke lar du dem ligge litt til. Når vannet blir varmt blir mandelens skall for stort, og det er lett å klemme på mandelen, og skallet kommer av. Hell av vannet og fjern skallet. Tar ca 40 minutter for en halv kilo.
Legg mandlene på rene kjøkkenhåndkler og la dem ligge noen dager. Om du har dårlig tid kan du sette dem inn i åpen ovn med laveste mulig temperatur en hel kveld.

Riv mandlene på den finesste rivjernet. Jeg har ikke rivjern i min kjøkkenmaskin, så jeg bruker blender. Funker som ei kule. Ta litt og litt.

Bland eggehvitte, revne mandler og melis sammen og elt i en kjøkkenmaskin (kan også eltes for hånd). Om mandlene er veldig tørre kan et være behov for litt vann. Ta i en halv t-skje om gangen. Plutselig blir den for våt. :)
Den skal være hard, men god å elte.
Vi har mange marsipanformer, men har de siste årene ikke orket å bruke dem, og jeg triller heller kuler. Jeg elsker mokkabønner, og Pål Nonstop, så da bruker vi det.

Du kan selvsagt ha i konditorfarge, dyppe i flytende sjokolade og/eller ha fyll i dem. Helt opp til deg.

Marsipanen bør oppbevares kaldt, i en ikke helt lufttett boks. Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å finne en god boks. Det som funker best er disse tynne boksene du kjøper på dagligvaren som er til å fryse blåbær i osv.

Lykke til!



Kommentarer

Anonym sa…
Dette så godt ut!