Lins Pepperkaker

Jada jeg vet jeg er tidlig ute!
Men så har jeg masse ledig tid nå og ett lass planer i advent. Så da har jeg satt igang. I morgen skal pepperkaker bakes ut og i dag skal deigen settes! Jeg skal ha dobbel i år siden jeg ikke spiser noe særlig sukker om dagen. Blir mest til gjester og unger dette.
Jeg skal nok snike meg til en eller to i helgene ;)

Min oppskrift er:
2 dl sirup
350 g farin
300 g margarin
2 dl melk
1 ts nellik
1 ts ingefær
3 ts kanel
1/2 ts pepper
2 ts bakepulver
ca 1 kg hvetemel

I ovn ved 180 grader i 8-10 minutter

Smelt margarinen.
Tilsett sirup og sukker og rør til alt er smeltet mens kjelen ennå står på platen. Avkjøl blandingen i 10 minutter og rør inn melk.
Bland krydder og bakepulver i ca 2/3 av melet og rør det i væsken.
Jeg har en Kenwood Major og med dobbel posjon er det akkurat plass i bollen. Jeg tar litt og litt smør og mel-krydder blanding. Maskinen sliter litt, men det er tyngre å slå den av og på igjen enn å bare la den gå. Vær litt rask så går det så fint så!

Dekk deigen godt til og sett den kjølig til neste dag.

Bruk resten av melet som bakemel og kjevle ut deigen til ca 2 mm tykkelse.
Deigen blir bedre og bedre å jobbe med. De første brettene er litt masete, men hold ut, det er verdt det! Etter de 2 er den flott å jobbe med.

Bruk ustikkeformer eller lag egne figurer. Stek kakene lyst brune midt i ovnen. Avkjøl dem på flatt underlag.

Kakene blir tynne og sprø, og jeg får stadig komplimenter for dem.
Pass på at de er tynne nok slik at ingen knekker tenner! ;)












Kommentarer

Klodens beste peppiser!!
Lin sa…
hehe du er snill! :)
Inger Marie sa…
Elsker pepperkaker...kanskje mere lukten en smaken...men det å bake slike er kjempegøy:)
Kos deg med baking og god søndag:))